
SYSTEM OBSŁUGI PACJENTA
W dniu 27 stycznia 2025 r. uruchomiliśmy w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Centrum Medycznego HCP w Poznaniu produkcyjne wdrożenie naszego nowego Systemu Obsługi Pacjenta. Jest to również nasz pierwszy system, którego działanie wspiera sztuczna inteligencja (AI). Architektura systemu została opracowana przy wsparciu wykwalifikowanych pracowników spółki Kliomed, którzy przy ścisłej współpracy z personelem ratowniczo–pielęgniarskim Szpitala realizują zadania, jakie ma do wykonania Szpitalny Oddział Ratunkowy.
Opis systemu przedstawiamy Państwu poniżej.
Oprogramowanie SOP – System Obsługi Pacjenta jest przeznaczone do użytku na oddziałach ratunkowych (SOR) i ma na celu ułatwienie zarządzania pacjentami oraz automatyzację kluczowych procesów związanych z ich obsługą. Głównym zadaniem aplikacji jest integracja z systemem TOPSOR, który jest obecnie obowiązkowym systemem używanym w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych.
SOP działa w sposób ciągły, nasłuchując na system TOPSOR. Gdy pojawi się pacjent, który przeszedł przez TRIAGE, aplikacja automatycznie przechwytuje informacje o nim i umieszcza pacjenta na liście "Pacjenci bez przypisanego lekarza". Personel medyczny może następnie przypisać lekarza do pacjenta oraz określić jego lokalizację w oddziale, co umożliwia bieżące śledzenie, kto zajmuje się pacjentem i gdzie się on znajduje.
Pacjent, któremu został przypisany lekarz, jest automatycznie przenoszony na listę "Pacjenci w trakcie diagnostyki SOR". Aplikacja nie tylko przechwytuje pacjentów z TOPSOR, aby wyeliminować konieczność ręcznego wprowadzania danych, ale również integruje się z systemem TOPSOR w celu wysyłania żądań o wezwanie pacjenta do odpowiedniego gabinetu, w którym pracuje przypisany lekarz. W systemie TOPSOR status pacjenta jest również automatycznie aktualizowany.
Dodatkowo, zaraz po przechwyceniu pacjenta przez naszą aplikację, wysyłane jest zapytanie do sztucznej inteligencji (AI) z prośbą o wygenerowanie odpowiednich procedur ICD-9, które powinny być wykonane u tego pacjenta na oddziale ratunkowym. W zapytaniu do API zawarte są dostępne na oddziale procedury oraz wywiad medyczny wraz z parametrami życiowymi zmierzonymi podczas triage'u. Co ważne, zapytanie jest pozbawione danych personalnych, co zapewnia odpowiednią prywatność i ochronę danych osobowych.
Aplikacja SOP znacząco usprawnia proces zarządzania pacjentami na oddziale ratunkowym, automatyzując kluczowe zadania i umożliwiając szybszą oraz bardziej efektywną obsługę pacjentów.
Główne funkcje
Integracja z systemem TOPSOR:
- Aplikacja automatycznie nasłuchuje na system TOPSOR, przechwytując informacje o pacjentach po wykonaniu triage'u.
- Pacjenci po wykonanym triage są automatycznie dodawani do listy "Pacjenci bez przypisanego lekarza", eliminując konieczność ręcznego wprowadzania danych do systemu.
Przypisywanie lekarza do pacjenta:
- Użytkownicy mogą przypisać lekarza do pacjenta oraz określić jego lokalizację na oddziale ratunkowym.
- Po przypisaniu lekarza, pacjent jest przenoszony na listę "Pacjenci w trakcie diagnostyki SOR", co ułatwia śledzenie przebiegu leczenia.
Zarządzanie lokalizacją pacjenta:
- Aplikacja umożliwia przypisanie pacjenta do konkretnej lokalizacji w SOR, co ułatwia personelowi medycznemu odnalezienie pacjenta na oddziale.
Automatyczne wezwanie pacjenta:
- Po przypisaniu lekarza do pacjenta, aplikacja automatycznie wysyła żądanie do systemu TOPSOR o wezwanie pacjenta do odpowiedniego gabinetu, z którego lekarz został przypisany do pacjenta.
- Status pacjenta w systemie TOPSOR jest automatycznie aktualizowany jako „rozpoczęty”.
Generowanie procedur ICD-9 przy użyciu sztucznej inteligencji (AI):
- W momencie przechwycenia nowego pacjenta z Systemu TOPSOR aplikacja nasza wysyła zanonimizowane zapytanie do API OpenAI o wybranie z naszej listy potencjalnych podejrzeń występujących na SOR, prawdopodobnego podejrzenia, z jakim pacjent został przyjęty w SOR na podstawie wywiadu i parametrów zmierzonych przez ratownika medycznego w triage.
- Następnie aplikacja wyświetla listę sugerowanych procedur ICD-9 jakie powinny być wykonane przy danym podejrzeniu. Lista ta jest deklarowana przez administratora systemu.
- Dla każdej procedury jest generowane krótkie wyjaśnienie dlaczego powinno się rozważyć zastosowanie danej procedury.
Zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami:
- Administrator aplikacji może dodawać, edytować użytkowników, a także przypisywać im role i uprawnienia.
- Jest możliwość zablokowania dostępu dla danego użytkownika.
Konfiguracja lokalizacji i stanowisk w SOR:
- Aplikacja umożliwia administratorom konfigurację dostępnych stanowisk i lokalizacji, do których pacjenci mogą być przypisywani w SOR, dzięki czemu personel „jednym rzutem oka” widzi, gdzie jest dany pacjent i kto się nim zajmuje.
Zarządzanie procedurami ICD-9:
- Administrator ma możliwość wprowadzenia pliku formatu Excel z procedurami ICD-9 do bazy danych aplikacji wraz z ich ceną, co umożliwia automatyczne rozliczenie pacjentów.
Fakturowanie pacjentów nieubezpieczonych:
- Aplikacja umożliwia przypisanie wykonanych procedur pacjentowi nieubezpieczonemu, a następnie automatyczne generowanie karty kosztów/faktury w formacie PDF, dzięki czemu istnieje możliwość uzyskania faktury w momencie kończenia wizyty w SOR.
Wyszukiwarka pacjentów:
- Wbudowana wyszukiwarka pozwala na szybkie znalezienie pacjenta w systemie.
Archiwizacja pacjentów:
- Aplikacja umożliwia dostęp do archiwum pacjentów, co pozwala na przeglądanie historii pacjentów po zakończeniu ich leczenia.
Automatyczne wypisywanie pacjenta z TOPSOR:
- Podczas wypisywania pacjenta z systemu, automatycznie wysyłane jest żądanie do systemu TOPSOR o wypisanie pacjenta z tamtego systemu.
Skontaktuj się z nami! Jeśli są Państwo zainteresowani wdrożeniem Systemu Obsługi Pacjenta naszego autorstwa, prosimy o kontakt: tel. (+48) 618 681 050, (+48) 618 681 051 email: sigid@sigid.pl lub można skorzystać z formularza kontaktowego. Nasz zespół ekspertów chętnie odpowie na wszystkie pytania.