Gminny Portal Podatkowy SIGID zaprojektowany został jako wielozadaniowy łącznik pomiędzy bazą danych SIGID i płatnikami podatków i opłat lokalnych.
Portal umożliwia jednoznaczną weryfikację płatnika w systemach dziedzinowych używanych w Urzędzie przez tzw. "gminny profil zaufany". Jest to konto (gminny login) zakładane lokalnie w Urzędzie przez pracowników Urzędu po weryfikacji płatnika/podatnika.
Podstawową formą weryfikacji jest autentykacja poprzez Profil Zaufany lub podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym obsługiwane przez platformę ePUAP.
Portal został podzielony na dwa odrębne serwisy:
- część użytkowo/administracyjna (dostępna tylko w Gminie dla pracowników)
- portal podatnika/płatnika (przeznaczony do publikacji w Internecie)
GPPS udostępnia pracownikom Urzędu w części użytkowej (dostępnej dla codziennej obsługi):
- zarządzanie nadawanymi przez gminę „gminnymi loginami”, założonymi na wniosek zweryfikowanego przez gminę płatnika, nadawanie wstępnego hasła do gminnego loginu, nadawanie uprawnień dla uprawnionych pełnomocników płatników.
- definiowanie wzorców tekstów wiadomości e-mail dla „Zdefiniowanych zapytań”*.
- definiowanie wzorców tekstów wiadomości SMS dla „Zdefiniowanych zapytań”*.
- grupowe wysyłanie podpisanych cyfrowo wiadomości e-mail w oparciu o bazę zgód płatników i wyniki - odpowiedź z nastaw tzw. „Zdefiniowanych zapytań”*, zadanych do bazy danych SIGID.
- grupowe wysyłanie wiadomości SMS w oparciu o bazę zgód płatników i wyniki - odpowiedź z nastaw tzw. „Zdefiniowanych zapytań”.
- raporty związane z działaniem portalu, logi, historia wysyłek wiadomości itp.
GPPS udostępnia pracownikom Urzędu w części administracyjnej (dostępnej wyłącznie dla administratora):
- czynności administracyjne związane z działaniem portalu, logi, historia wysyłek wiadomości, porządkowanie, raporty itp.
- zarządzanie bazą i uprawnieniami użytkowników (pracowników Urzędu) z części użytkowej.
GPPS udostępnia podatnikom/płatnikom (przez Internet):
- logowanie do portalu w oparciu o nadany „gminny login”,
- po zalogowaniu, przeglądanie stanu własnych należności w rozłożeniu na poszczególne rodzaje zobowiązań,
- składanie lub cofanie przez płatników zgód na otrzymywanie powiadomień o terminach zapłaty należności lub ich upływie od Gminy poprzez SMS,
- składanie lub cofanie przez płatników zgód na otrzymywanie powiadomień o terminach zapłaty należności lub ich upływie od Gminy pocztą e-mail.
- oraz dla wersji GPPS z obsługą płatności - możliwość zapłaty wybranej raty/rat wybranego podatku, on-line z własnego banku internetowego podatnika lub kart kredytowej podatnika. Jeżeli Gmina ma wdrożone płatności masowe to zostaną użyte konta wirtualne właściwe dla każdego podatku.
* System SIGID rozbudowany został o program do wyszukiwania i odczytu informacji z księgowej bazy danych SIGID wg nastaw definiowanych przez pracownika tzw. „Zdefiniowanych zapytań”.
Do wyboru jest 5 zdefiniowanych zapytań:
- łączna zaległość,
- łączna należność ogółem,
- najbliższe należności,
- należności oraz zaległości,
- należności oraz zaległości z odsetkami.
wg nastaw opartych o wskazane daty i wybór programu dziedzinowego z listy programów zainstalowanych w Urzędzie.
Odpowiedzi - wyniki "zdefiniowanego zapytania", pracownik urzędu poprzez portal GPPS może przekazać poprzez SMS lub e-mail. Informacja bazuje na wybieranych własnych szablonach tekstów. E-maile podpisywane są cyfrowo certyfikatem wystawionym dla Urzędu przez jedną z publicznych instytucji zaufania.
Funkcjonalność grupowej wysyłki SMS oparta została o mechanizmy oferowane przez ogólnopolskiego operatora firmę SerwerSMS.pl. Została podpisana umowa o współpracy zawierającą zastosowanie korzystnych rabatów dla gmin, klientów ZSI SIGID i użytkowników portalu GPPS, które to gminy będą musiały skorzystać z usług wskazanego operatora.
* Do portalu podatnika/płatnika oraz serwisu użytkowo/administracyjnego wymagane jest posiadanie aktywnego loginu i hasła, które udostępniamy indywidualnie na zgłoszenie mailowe Urzędów Miast i Gmin do sigid@data.pl