AILEM - Połączenie sztucznej inteligencji i uczenia się języka
Powrót
Projekt numer: 2024-1-IT02-KA220-HED-000244375
Tytuł projektu: AI-Infused Language Education: Empowering teachers through Multilingual MOOC Training
Połączenie sztucznej inteligencji i uczenia się języka
Podczas spotkania inauguracyjnego w Rzymie wystartował projekt AILEM.
Edukacja językowa oparta na bazie sztucznej inteligencji: wzmocnienie nauczycieli poprzez wielojęzyczne szkolenie MOOC (AILEM). Projekt oficjalnie rozpoczął się od udanego spotkania inauguracyjnego, co oznacza początek trzyletniej współpracy między wiodącymi instytucjami z Polski, Turcji, Chorwacji i Włoch. W skład konsorcjum projektu wchodzą:
- Pegaso Telematic University, Neapol, Włochy
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, Polska
- Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Chorwacja
- Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Burdur, Turcja
- Smarted SRL, Neapol, Włochy
- ZSI SIGID Sp. z o.o., Poznań, Polska
oraz Stowarzyszenie Nauczycieli LSP w Instytucjach Szkolnictwa Wyższego, które służy jako partner wspierający.
ZSI SIGID wniesie swoje kompetencje w zakresie wieloletniego doświadczenia w produkcji oprogramowania, zapewniając adaptację każdego modelu do celów projektu, harmonizując adaptację zasobów AI w obszarze LSP. SIGID w oparciu o wieloletnie działanie zgodnie z normami ISO dotyczącymi bezpieczeństwa przetwarzania i przechowywania danych odpowiedzialny będzie za wdrożenie polityk bezpieczeństwa dotyczących używania AI w zakresie tematycznym projektu.
Spotkanie inauguracyjne w Rzymie było okazją dla partnerów do dostosowania ich wizji i stworzenia solidnych podstaw do realizacji projektu. Spotkanie rozpoczęło się od powitalnego przemówienia ze strony instytucji koordynującej, przygotowującego do dyskusji na temat celów projektu i jego znaczenia w poprawie nauczania języków dla celów specjalistycznych (Language for Specific Purposes - LSP) poprzez sztuczną inteligencję. Każdy partner wprowadza swoją wiedzę i wkład w projekt, podkreślając ich rolę w rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do adaptacyjnych i dostosowanych do potrzeb materiałów LSP.
Uznając kluczową rolę kursów LSP w komunikacji zawodowej, AILEM zajmuje się wyposażaniem nauczycieli języka w umiejętności niezbędne do zintegrowania sztucznej inteligencji z rozwojem treści LSP. Dzięki wykorzystaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, projekt ma na celu wsparcie tworzenia adaptacyjnych i dostosowanych materiałów edukacyjnych, które spełnią unikalne potrzeby różnych zawodów. Poprzez dobór otwartych zasobów sztucznej inteligencji, rozwój metodologicznych ram uczenia się oraz wdrożenie wielojęzycznego MOOC, AILEM zapewni edukatorom innowacyjne podejście do projektowania lekcji w specjalistycznych instruktażach językowych.
Głównym celem spotkania była dyskusja na temat planu pracy AILEM, w tym wyboru otwartych zasobów sztucznej inteligencji, opracowanie metodologicznych ram uczenia się oraz stworzenie wielojęzycznego MOOC przeznaczonego do wyposażenia nauczycieli języków obcych w praktyczne strategie integracji sztucznej inteligencji. Partnerzy przedstawili również oczekiwane wyniki projektu, które obejmują pozycjonowanie UE jako lidera w szkoleniu nauczycieli opartych na sztucznej inteligencji, opracowanie bezpiecznych i zrównoważonych ram dla sztucznej inteligencji w edukacji LSP, wspieranie społeczności opartej na współpracy oraz opracowanie wytycznych dotyczących dalszego stosowania modelu AILEM.
Uwzględniono również aspekty logistyczne, w tym harmonogramy projektu, strategie komunikacyjne i działania upowszechniające, aby zapewnić płynną współpracę przez kolejne 36 miesięcy trwania projektu.
Spotkanie zakończyło się otwartą dyskusją na temat nadchodzących kamieni milowych i obowiązków, potwierdzając zaangażowanie konsorcjum w przekształcanie edukacji LSP poprzez innowacje oparte na sztucznej inteligencji.
Oczekiwane wyniki projektu obejmują ustanowienie UE jako lidera w szkoleniu nauczycieli opartych na sztucznej inteligencji w celu rozwoju treści LSP. AILEM opracuje ramy metodologiczne w celu zapewnienia bezpiecznego, zrównoważonego i skutecznego wykorzystania sztucznej inteligencji w tej dziedzinie. Ponadto projekt będzie oferował wielojęzyczny mini-MOOC dostosowany do nauczycieli języków obcych, wspierając społeczność praktyków, która skupia interesariuszy, ekspertów i instytucje szkolnictwa wyższego. Dzieląc się historiami sukcesu i wytycznymi, AILEM ma na celu stworzenie modelu, który można powielać i rozszerzyć, przyczyniając się do przyszłości edukacji językowej wzbogaconej sztuczną inteligencją.
Wraz z udanym uruchomieniem AILEM, projekt ma wzmocnić pozycję nauczycieli języka, zapewniając im narzędzia i wiedzę potrzebną do tworzenia dynamicznych, wzbogaconych sztuczną inteligencją doświadczeń edukacyjnych dla wyspecjalizowanych kontekstów zawodowych.